Parkeerkathedraal


In de historische binnenstad van Tilburg dient een volledig bouwblok vervangen te worden door 100 eigentijdse woningen en 65 studentenwoningen. Bovendien is de parkeerdruk in de binnenstad zo hoog dat om een enorme hoeveelheid nieuwgebouwde publieke parkeerplaatsen wordt gevraagd. Uit een analyse blijkt dat het Tilburgse stadsweefsel allerlei verrassende combinaties van programma’s kent. Achter aaneengeschakelde reeksen woningen liggen, onzichtbaar vanaf de straat, scholen, kerken, fabriekjes en openbare parkeerterreinen verscholen in de bouwblokken.


In dit prijsvraagontwerp wordt dit typisch Tilburgse model van openbaar programma binnen een verder privaat bouwblok gebruikt voor de verdeling van het nieuwe programma over het bouwblok. Een grote, openbare “parkeerkathedraal” wordt centraal in het bouwblok geplaatst, waaromheen de gevraagde woningen worden gesitueerd. Dunne, elegante parkeertorens torenen uit boven de woningen als de ranke torens van San Giminiano. Deze torens markeren het publieke belang van het parkeren, zoals
de majestueuze publieke ruimte van een kathedraal wordt aangekondigd door zijn torenspits. De wereld binnen het bouwblok is gebaseerd op de logica van de auto.

 

De woningen zijn de interfaces tussen de autowereld in de kathedraal enerzijds en het stedelijk weefsel van straten en straatjes buiten het blok anderzijds. De ruimte aan de autozijde van het blok kan gezien worden als een “vrijplaats”, waar verbannen activiteiten zoals het bespelen van muziekinstrumenten, het sleutelen aan een motorfiets of de opslag van goederen kan plaatsvinden. Deze vrijplaats heeft een overmaat en kent een grof afwerkingsniveau.


projectdata

ontwerp: Tom Bergevoet, Maarten van Tuijl, Naoko Hikami
status: prijsvraagontwerp (europan 8)

ontwikkelingsperiode: 2005